12 / 100 قدرت گرفته توسط Rank Math SEO تولیدِ مردم محور چگونه محقق می شود ؟ سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده است ، شعار امسال بر تولید و بامشارکت محسوس مردم در اقتصاد تاکید دارد و بسیار پرواضح است که بر اساس […]

12 / 100

تولیدِ مردم محور چگونه محقق می شود ؟

سال ۱۴۰۳ از سوی مقام معظم رهبری بعنوان سال جهش تولید با مشارکت مردم نام گذاری شده است ، شعار امسال بر تولید و بامشارکت محسوس مردم در اقتصاد تاکید دارد و بسیار پرواضح است که بر اساس رویکرد مدنظر رهبر انقلاب برای تحقق این شعار دولت نباید در اجرای اقتصاد دخالت کند بلکه اقتصاد توسط مردم و نهادهای مردمی باید اداره شود.
شعار امسال ارتباط مستقیم و تنگاتنگی با اقتصاد و معیشت مردم ایران دارد ، آن هم در شرایطی که ما با یک وضعیت سخت و کم سابقه و شاید هم بی سابقه ای از حیث اقتصاد و معیشت مواجه ایم و از این رو سال ۱۴۳ د ر امتداد نگاه مثبت رهبر انقلاب به بحث تولید و بومی سازی آن به سال جهش تولید با مشارکت مردم تانگذاری شده تا ریل گذاران و تصمیم گیران دولت نقشه راهی برای تحقق این مسیر ترسیم شده پیدا کنند.
هر مسیر طراحی شده ای نظیر شعار سال نیازمند یک نقشه راه و پیش نیاز است ، در گام اول باید توجه داشته باشیم که تمامی برنامه‌ریزی ها و تصمیم گیری ها و رویکردهایمان حول شعار سال مشخص و با اولویت بندی و تقسیم بندی شوند ، در گام دوم نیاز است ابزارها و راهها ی مناسب برای تحقق به شعار هم در دسترس باشد و هم شدنی باشند و بالاخره اینکه تأمین منابع مالی برای اجرایی کردن و تحقق شعار سال باید در دستور کار باشد.
راه رسیدن به جهش تولید در کنار توجه به نقش و اهمیت کارکرد سرمایه گذاری مردمی ، حذف موانع بروکراتیک اداری است در کنار این مولفه ها باید توجه داشت که شناخت مسئله‌ها و چالش‌های تولید در یک نظام تحلیلی منسجم و منظومه‌ای و هدفمند بسیار اهمیت دارد زیرا اولویت‌ها را تعیین می کند و راه برون‌رفت از موانع و مزاحمت ها را فراهم می‌کند.
رفع موانع تولید یکی دیگر از پیش نیازهای اصلی رسیدن به جهش تولید و مشارک مردم در این فرآیند حیاتی برای جهش اقتصادی در کشور است که باید به‌مثابه یک پیش‌فرض سیاستی در کنار الزامات و ضروریات دیگر، مطرح و برجسته باشد ، در این مسیر نقش موانع و عوامل تضعیف‌کننده‌ی داخلی در تولید و پیشرفت از جمله مولفه های آسیب زایی همانند فساد، تبعیض ، کم‌کاری ها، ضعف بهره‌وری، ضعف نگاه بلندمدت و راهبردی و رابطه بازی را باید بیش از پیش در نظر گرفت و با حذف موانع و تسهیل در حمایت از بخش خصوصی ، نقش و جایگاه مردم در تولید و پیشرفت ملی را برجسته‌تر کرد.
از آنجا که ارتقا و افزایش سطح رفاه و معیشت مردم با رشد تولید ارتباط مستقیمی دارد؛ باید متوجه باشیم که به هر میزان که امکانات تولید بهتر و بستر مهیا شود سطح کیفیت زندگی مردم بهتر خواهد بود زیرا ما در کنار عوامل طبیعی و پتانسیل ها از یک سرمایه عظیم انسانی نیز بهره مند هستیم که هنوز از آنها بهره‌مند نشده، بنایریان کشور ظرفیت رشد در حد جهش را دارد و باید عزمی در راستای بکار گرفتن آن ها وجود داشته باشد .
در حالی رهبر معظم انقلاب بر بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی تأکیدات ویژه‌ای دارند ما باید برای تحقق شعار سال و مردمی سازی اقتصادی در عمل و نه در گفتار زمینه جلوگیری از مهاجرت متخصصین را باید ایجاد کنیم ، زیرا نیروهای لازم برای جهش تولید در کشور وجود دارد اما برخی تنگ نظری‌ها و بی برنامگی ها موجب منزوی شدن منابع انسانی شده است که باید آنها را ترغیب به فعالیت در کشور کرده و از ظرفیت بخش خصوصی به جای فرار سرمایه ، در داخل بهره گرفته شود.
کشور ما چند سالی است به علت تحریم های ظالمانه از سوی جبهه استکبار از یک سو و ضعف مدیریت و بی برنامگی ها از عدم رشد و توسعۀ کافی در حوزه اقتصاد رنج می‌برد و نرخ رشد منفی و پایین طی یک دهۀ اخیر ، علاوه بر این که موید عملکردها و کارکردهای غلط گذشته است رهاوردش این بوده است که اقتصاد ایران را با مشکلاتی روبه‌رو کرده و لذا باید در نظر داشت مهار تورم، رفع مشکل بیکاری، افزایش صادرات و بهبود سایر شاخص‌های اقتصادی در گروی حمایت واقعی از تولید و رفع موانع آن است که در یک دسته بنام مانع زدایی هاست . ما اگر بتوانیم سرمایه‌ها را در مسیر تولید و آن هم تولیدی که بدون رانت و با پرهیز از نگاه رانتی هدایت کنیم ‌ تولید به صورت خودکار تورم را کنترل ‌خواهد کرد .
در حال حاضر عوامل روانی تورم‌زا و انتظارات تورمی در بازار و کسری بودجه دولت یکی از عواملی است که تورم را تشدید کرده است ، مهار تورم خود یکی از پیش نیازهای حمایت از تولید است ،یکی از عوامل مهم و اثر بخش در جهت حمایت از افزایش تولید اصلاح قانون‌های بروکراتیک است که سال‌های متمادی به تولید کشور ضربه زده است، یکی از مهمترین اقدامات در مسیر حمایت از جهش تولید و مشارکت مردم همین تسهیل مجوز برای تولیدات داخلی است .در کنار این باید قبل از هر دستورالعمل یا قانون جدیدی امکان سنجی اجرایی شدن و ارزیابی دقیق پیامدها و نتایج آن با حضور نمایندگان بخش‌های دولتی، خصوصی و خصولتی و به ویژه تولیدکنندگان و صادرکنندگان خرد صورت بگیرد تا قوانین با کمترین میزان اشکال اجرایی شود .
تولیدبرای جهش و شکوفایی و بارو شدن در کنار مردمی سازی نیازمند تامین مالی دارد وباید به این نکته مهم توجه داشت که نمی‌توان با تسهیلات تکلیفی از تولید به صورت کامل حمایت کرد و انتظار داشت تولید شکوفا و جهش مدنظر ایجاد و مردم را در امر تولید و شکوفایی اقتصادی مشارکت داد ، زیرا عمده تسهیلات تکلیفی رانت‌های سنگینی را در پوشش حمایت از شرکت‌های تولید و دانش بنیان ایجاد کرده و عملاً منجر به افزایش تولید نشده است که نظیر آنرا در برخی رانت های اخیر می توان به عینه دید و لذا در این زمینه نیازمند نظارت وسیع برای اجرایی کردن برنامه ها هستیم .
مسویی دولت و مجلس برای تحقق هرچه بیشتر شعار سال جدید در حال حاضر یک فرصت است ، برای تحقق برنامه ها باید دستگاه‌ها و نهادهای مختلف، شرح وظایف جزئی خود را بدانند و در بازه‌های زمانی کاملا مشخص گزارش دقیقی از پیشبرد آنها ارائه شده و موانع نیز شناسایی و مرتفع شوند .
با توجه به تاکیدات و تذکرهای رهبر معظم انقلاب و شرایط فعلی معیشتی مردم، مسئولان باید با عزمی بیشتر برای اجرایی شدن این شعار گام‌های جدی‌تری نسبت به گذشته بردارند و در این راستا تحرکات خود را آغاز و انتظار می‌رود در عمل نیز اجرایی شود.
علاوه بر این باید این نکته مهم را مدنظر قرار داد که جهش تولید بر مدار جمهور مردم، در یک فضای فراگیر فرهنگی و مبتنی بر فرهنگ جهادی و انقلابی امکان‌پذیر خواهد بود.